ΟΧΙ στον ΧΥΤΑ Δ. Φθιώτιδος.(Τρίλοφο).



Κάτοικοι σύλλογοι και φορείς δηλώνουν κάθετα αντίθετοι και κατέθεσαν Αίτηση θεραπείας, για να ακυρώσουν την απόφαση της Πόπης Γερακούδη.
Διαβάστε παρακάτω τις θέσεις του Ομίλου Ενεργών Πολιτών Δυτ. Φθ., ΜΚΟ ΣΟΛΩΝ, Συλλόγων δήμου Μακρακώμης και πολιτών και Προσφυγή – Αίτηση θεραπείας στη Γενική Γραμματέα της Περιφέρειας
Ο Όμιλος Ενεργών Πολιτών Δυτικής Φθιώτιδας, η ΜΚΟ ‘’ΣΟΛΩΝ’’,οι σύλλογοι του δήμου Μακρακώμης και πολίτες από όλο το δήμο συζητήσαμε από κοινού το θέμα της διαχείρισης των στερεών απορριμμάτων και της χωροθέτησης ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ  στο χώρο της δυτικής Φθιώτιδας κοντά στο χωριό Τρίλοφο και καταλήξαμε στις παρακάτω διαπιστώσεις,  θέσεις και προτάσεις:
  • Είμαστε υπέρ της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων στην περιοχή μας, στη Φθιώτιδα, στην περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και σε όλη τη χώρα. και κατά συνέπεια υπέρ προγραμμάτων ελαχιστοποίησης των απορριμμάτων που παράγουμε και προγραμμάτων ανακύκλωσης, υπέρ της εξάντλησης όλων των δυνατοτήτων της σύγχρονης τεχνολογίας για την μέγιστη ανάκτηση χρήσιμων υλικών, της εκμηδένισης(πυρόλυση) –και όταν αυτό δεν είναι εφικτό επενδυτικά από δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, υπέρ της μέγιστης ελαχιστοποίησης των υπολειμμάτων και  της λειτουργίας ΧΥΤΥ με εργοστάσιο ανάκτησης, με σαφείς αποφάσεις από την αρχή, με επιλογή της πραγματικά κατάλληλης θέσης, με τιςαπαιτούμενες υποδομές για την λειτουργία του, την ελαχιστοποίηση των αρνητικών επιπτώσεων για την περιοχή που θα λειτουργήσει παίρνοντας όλα τα μέτρα ασφαλείας και την μεγιστοποίηση  του οφέλους για αυτή την περιοχή και την ευρύτερη περιοχή, μέσα από τις θέσεις εργασίας, την αξιοποίηση της παραγόμενης ενέργειας και τα αντισταθμιστικά οφέλη.
  • Η μελέτη για την χωροθέτηση και τη λειτουργία ΧΥΤΥ  είναι διαφορετικό πράγμα από αυτή για ΧΥΤΑ και δεν είναι σωστό να παραθέτουμε όλες τις λέξεις ελαφρά τη καρδία αφήνοντας ανοιχτές όλες τις πιθανότητες
  • Η μελέτη πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, την καταλληλότητα του χώρου, το μέγεθος του χώρου σε σχέση με τη σχεδιαζόμενη επένδυση, τον όγκο των απορριμμάτων και την περιοχή αναφοράς που απαιτείται για να είναι βιώσιμη η λειτουργία του σε βάθος χρόνου και υποφερτή οικονομικά για τους πολίτες που θα επωμιστούν τα έξοδα λειτουργίας. Δυστυχώς στο παρελθόν έγιναν επενδύσεις π.χ. βιολογικοί, που δεν λειτούργησαν ποτέ.
  • Στην αρχική μελέτη πρέπει να συμπεριληφθούν το κόστος διαμόρφωσης και υποδομών για τη λειτουργία του ΧΥΤΥ και το κόστος λειτουργίας μαζί με το κόστος των οδικών δικτύων, το κόστος μεταφοράς και το κόστος των σταθμών μεταφόρτωσης
  • Τέτοιες σημαντικές αποφάσεις θα πρέπει να στηρίζονται στις καταλληλότερες επιλογές, περιβαλλοντικά και επενδυτικά και να βγαίνουν μέσα από διαφανείς διεργασίες  και διαδικασίες που δεν θα επιδέχονται αμφισβήτηση και όχι σε μονομερείς αδιαφανείς διαδικασίες πολιτικάντικων  λογικών που υπηρετούν άλλους σκοπούς, προσωπικούς, ή τοπικούς

    Με βάση τις παραπάνω παραδοχές δηλώνουμε αντίθετοι στη δημιουργία ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ στη θέση Μαγδάρα κοντά στο χωριό Τρίλοφο του δήμου Μακρακώμης και θα προβούμε σε οποιαδήποτε ενέργεια για να καταδείξουμε τα προβλήματα και τις επιπτώσεις μιας τέτοιας επιλογής καθώς και τη σκοτεινή πλευρά των διαδικασιών
    • Η παραπάνω θέση βρίσκεται πολύ κοντά στο χωριό Τρίλοφο (οικισμός προ του 1923), λιγότερο από 500 μέτρα, τόσο που να είναι αμφίβολη η δυνατότητα κατοίκησης μετά τη δημιουργία ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ και πολύ κοντά στη Γραμμένη και στα άλλα χωριά της περιοχής. Τίθεται ζήτημα υγείας για τους κατοίκους της περιοχής που θα ζουν τόσο κοντά.
    • Η πηγή που υδρεύεται το χωριό απέχει 200 μόνο μέτρα από τον χώρο και κάποια σημεία του χώρου βρίσκονται ψηλότερα της πηγής.
    • Μέσα από το χώρο διέρχονται ρέματα που η μελέτη δεν αντιμετωπίζει την πλήρη διευθέτησή τους, το κόστος αυτής και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στις χαμηλότερες περιοχές αλλά κυρίως δεν εξασφαλίζει τα προβλήματα από πλημμυρικά φαινόμενα στον ίδιο το χώρο
    • Οι κλίσεις της πλαγιάς στην οποία απλώνεται ο χώρος είναι από 20% ως 50%. Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς τι μπορεί να συμβεί στην περίπτωση μεγάλων βροχοπτώσεων
    • Ο Σπερχειός βρίσκεται σε απόσταση τεσσάρων χιλιομέτρων και στους πρόποδες των παραπάνω πλαγιών που παρουσιάζουν μεγάλες κλίσεις. Αν για οποιοδήποτε λόγο (κατολισθήσεις, φυσικές καταστροφές, κακοτεχνίες, ανθρώπινα λάθη) υπάρξει διαρροή αποβλήτων, αυτά θα καταλήξουν στο Σπερχειό και από εκεί στο Μαλιακό.
    • Η περιοχή δεν βρίσκεται μέσα στην περιοχή natura  αλλά είναι πολύ κοντά και θα έπρεπε να αποφευχθεί η πρόταση και επιλογή της
    • Πολύ κοντά βρίσκεται η ήδη αναπτυγμένη τουριστικά περιοχή των ιαματικών πηγών Πλατυστόμου και ακόμη πιο κοντά οι πολύ σημαντικές ιαματικές πηγές Αρχανίου που δεν έχουν αξιοποιηθεί ακόμη αλλά η χωροθέτηση ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ στην περιοχή θα ακυρώσει τις μεγάλες δυνατότητες αξιοποίησής τους και ανάπτυξης της περιοχής. Στο ίδιο το χωριό Τρίλοφο, απέναντι από την χωροθετούμενη περιοχή υπάρχει ιαματική κρήνη με δεξαμενή και λουτήρες που έχουν τοποθετήσει οι κάτοικοι της περιοχής.
    • Η περιοχή παρουσιάζει κατολισθήσεις, πράγμα που γνωρίζουν όλοι στην περιοχή και έχουν διαπιστώσει όλοι όσοι έχουν κάνει τη διαδρομή προς Τρίλοφο. Το γεγονός αυτό (των κατολισθήσεων) όπως και την εγγύτητα  με το Σπερχειό και τον κίνδυνο μόλυνσης του υδροφόρου ορίζοντα αναφέρει και πιστοποιεί και η απόφαση – γνωμοδότηση της Νομαρχιακής Επιτροπής Χωροταξίας και Περιβάλλοντος του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με το υπ’ αρίθμ. 99 Πρακτικό/18-9-2009, η οποία δεν συμφωνεί με την χωροθέτηση στην θέση Μαγδάρα του Τριλόφου και γνωμοδότησε αρνητικά στα πλαίσια της προέγκρισης.  Λόγω των κατολισθήσεων έχουν απορριφθεί στην ευρύτερη περιοχή,  άλλες σημαντικές επενδύσεις.
    • Ο δρόμος που ανεβαίνει στο Τρίλοφο και είναι ένας πολύ σημαντικός δρόμος γιατί συνδέει τη δυτική Φθιώτιδα και την Ευρυτανία με την περιοχή του Δομοκού και τη Θεσσαλία εφάπτεται της χωροθετούμενης περιοχής. Στο ύψος δε της περιοχής αυτής έχει υποστεί επαναλαμβανόμενες κατολισθήσεις, πράγμα που πιστοποιείται από τα δημόσια έργα που έχουν γίνει για τη στήριξή του
    • Από τα 228 στρέμματα του χώρου, τα 77,5 στρέμματα έχουν κηρυχθεί αναδασωτέα μετά από πυρκαγιά και απαιτείται από τους μελετητές ο αποχαρακτηρισμός τους από το δασαρχείο
    • Είναι άξιο απορίας πως περιλαμβάνουν αναδασωτέα περιοχή στα σχέδιά τους, κατά παράβαση του νόμου, πριν αρθεί η αναδάσωση
    • Η περιοχή δεν είναι από τις πλέον άγονες και υπάρχουν καλλιέργειες (καρυδιές, ελιές κά) σ’ αυτή
    • Υπολογίζοντας τις αναδασωτέες εκτάσεις και τις κλίσεις της περιοχής ο χώρος ελαχιστοποιείται κοντά στα όρια του απαιτούμενου χώρου και αμφιβάλλουμε για τον χρονικό ορίζοντα των 30 ετών που βάζουν οι μελετητές και τηνεπάρκεια για τους δήμους της κεντρικής Φθιώτιδας. Στην περίπτωση δε του ΧΥΤΥ απαιτούνται πολύ μεγαλύτερες ποσότητες απορριμμάτων για να είναι δυνατή οικονομικά η λειτουργία του για τις οποίες δεν επαρκεί ο χώρος και για τόσα χρόνια.
    • Η λειτουργία ΧΥΤΥ μειώνει των όγκο των προς ταφή απορριμμάτων γενικά αλλά οι ποσότητες που θα καταλήγουν στο ΧΥΤΥ (αν ποτέ λειτουργήσει ως τέτοιος) θα είναι πολύ μεγάλες γιατί είναι μεγάλη η περιοχή αναφοράς (Κεντρική Φθιώτιδα, ίσως Φθιώτιδα και ίσως όχι μόνο) και δεν μειώνει την επικινδυνότητά τους σε βαθμό που να είναι ασφαλής. Πάντα υπάρχει ο κίνδυνος διάτρησης και διαπέρασης της μεμβράνης. Γι’ αυτό απαιτούνται μη περατά και αρκετά παχιά γεωλογικά στρώματα. Οι ίδιοι οι μελετητές προτείνουν διπλά υποστρώματα και μεμβράνες επίστρωσης. Η περιοχή δεν διαθέτει τα καταλληλότερα, τα παχύτερα και τα πιο αδιαπέραστα γεωλογικά στρώματα σε αντίθεση με άλλες περιοχές. Θα πρέπει να σκεφτούμε ότι τα απορρίμματα παραμένουν εκεί και αποτελούν κίνδυνο και μετά το διάστημα λειτουργίας του ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ που η παρακολούθηση και τα μέτρα ασφαλείας θα είναι μηδαμινά
    • Η μελέτη έχει εκπονηθεί για τους δήμους της κεντρικής Φθιώτιδας και τις ανάγκες τους και δεν μπορεί να ισχύσει με μπακαλίστικες και ανεύθυνες λογικές για όλη τη Φθιώτιδα και όχι μόνο, όπως διαφαίνονται οι προθέσεις των διαφόρων αυτοδιοικητικών που θεωρούν ότι βρήκαν τον τρόπο να ξεφύγουν από τις ευθύνες τους
    • Τεχνηέντως υποδηλώνεται η έναρξη λειτουργίας ως ΧΥΤΑ και μετά θα γίνει –αν γίνει- η εγκατάσταση επεξεργασίας στερεών απορριμμάτων, την οποία, θεωρούν απαραίτητη οι μελετητές για την επάρκεια του χώρου πάντα για τις ανάγκες της κεντρικής Φθιώτιδας
    • Η έγκριση περιβαλλοντικών επιπτώσεων δεν δόθηκε ποτέ από το Νομαρχιακό Συμβούλιο που αναβλήθηκε και δεν συνεδρίασε ξανά εντός των προθεσμιών και οι παραπέρα διαδικασίες έγιναν με άνωθεν υπογραφές. Κανένα συλλογικό όργανο δεν ενέκρινε τις διαδικασίες, την καταλληλότητα και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις
    • Η περιοχή είναι η πιο απομακρυσμένη σε σχέση με όλη την περιοχή της κεντρικής Φθιώτιδας και ιδιαίτερα με την περιοχή του δήμου Λαμιέων που είναι ο κύριος παραγωγός απορριμμάτων
    • Ο δήμος Μακρακώμης παράγει τα λιγότερα απορρίμματα από όλους και θα μπορούσε να τα διαχειριστεί και μόνος του
    • Δεν έχει πει κανένας στους πολίτες και κυρίως τους πολίτες της Λαμίας τι θα κοστίσει η λειτουργία του ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ τόσο μακριά από το κέντρο παραγωγής του μεγαλύτερου όγκου των απορριμμάτων την πρωτεύουσα του νομού, Λαμία, παρά περηφανεύονται μόνο ότι πηγαίνουν τα σκουπίδια μακριά από την πόλη
    • Δεν έχει πει κανένας για τους σταθμούς μεταφόρτωσης που απαιτούνται και το χώρο λειτουργίας που μπορεί να είναι και μέσα στην περιοχή natura
    • Η μεταφορά των απορριμμάτων στην εθνική οδό Λαμίας – Καρπενησίου εμπεριέχει τεράστιους κινδύνους πέρα από την όχληση και το κόστος μεταφοράς τόσο μακριά που δεν έχουν υπολογιστεί
    • Οι διαδικασίες λειτουργίας του ΦΟΔΣΑ, με την εν λευκώ εξουσιοδότηση των δημάρχων στον δήμαρχο Λαμιέων, την μη τυπική και ουσιαστική λειτουργία του ΔΣ του ΦΟΔΣΑ, την ανάθεση και την παρακολούθηση της μελέτης από τον ίδιο στην ουσία φορέα (αλήθεια πόσο κόστισε η μελέτη) και τις πολλές και μονομερείς ενέργειες και ανακοινώσεις ενός και μόνο δημάρχου που λειτούργησε ως γενικός δερβέναγας και όχι ως εκπρόσωπος των υπολοίπων και του ΔΣ, μας κάνει να παίρνουμε αποστάσεις από αυτές τις διαδικασίες και να αμφισβητούμε τις καλές προθέσεις και την ορθότητα των επιλογών αν μάλιστα λάβουμε υπόψη την μυστικοπάθεια που κυριαρχούσε και την άρνηση για την πρόσβαση στα στοιχεία και την κωλυσιεργία των υπευθύνων για την παραχώρησή τους, γινόμαστε ακόμη πιο καχύποπτοι.
    • Η επιλογή της θέσης Μαγδάρα στο χωριό Τρίλοφο έγινε με ελάχιστη διαφορά από τις άλλες προτεινόμενες και μεαμφισβητήσιμες παραδοχές, ενώ οι μελετητές δεν απορρίπτουν ως ακατάλληλες τις άλλες περιοχές –αντίθετα τις θεωρούν εξίσου κατάλληλες- και η μελέτη δεν επεκτάθηκε στο κόστος μεταφοράς, το κόστος των έργων διαμόρφωσης και οδικών αρτηριών κτλ Σημειωτέον ότι δεν έγινε καμία διερευνητική γεώτρηση για γεωτεχνική έρευνα
    • Η βαθμολόγηση των κριτηρίων είναι αναιτιολόγητη και αυθαίρετη. Δεν αιτιολογείται γιατί μία περιοχή βαθμολογείται περισσότερο από μία άλλη σε κάθε ένα από τα κριτήρια που επιλέχθηκαν
    • Για την ιστορία και μόνο αναφέρουμε πως οι μελετητές, ο δήμαρχος Λαμιέων και  οι λοιποί θιασώτες  δεν γνωρίζουν ούτε το όνομα της περιοχής. Η περιοχή λέγεται Ροβιάδα και Λα Κοκίνια στο νότιο άκρο της, ενώ  Μαγδάρα λέγεται ο μικρός λόφος νότια του κέντρου του χωριού όπου βρίσκεται και η δεξαμενή ύδρευσης του χωριού.
Έχοντας  υπόψη τα παραπάνω προτείνουμε την επανεξέταση των προτεινόμενων περιοχών όπως και άλλων (σημειωτέον ότι υπήρξε διαθέσιμη έκταση ιδιώτη προς πώληση και δεν εξετάστηκε η λύση αυτή), για τη λειτουργία ΧΥΤΥ και όχι ΧΥΤΑ, για τις ανάγκες όλης της Φθιώτιδας και όχι μόνο, με την έγκριση από τα αρμόδια όργανα των περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την περιοχή εγκατάστασης και τα όμορα οικοσυστήματα, καθώς και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που προκύπτουν από τη μεταφορά, με διαφανείς διαδικασίες που θα εξασφαλίζουν την αποδοχή από όλους και με το συνυπολογισμό στην αρχική μελέτη, του κόστους διαμόρφωσης και εγκαταστάσεων, το όφελος και την διάθεση του παραγόμενου αποτελέσματος , το κόστος λειτουργίας συμπεριλαμβανομένου του κόστους μεταφοράς, τη γειτνίαση με το μεγαλύτερο κέντρο παραγωγής απορριμμάτων κ.ά. και την επάρκεια και τη βιωσιμότητα της επένδυσης σε βάθος χρόνου γιατί τέτοια ποσά δεν διατίθενται συχνά. Χρήσιμη θα ήταν η επανεξέταση του θέματος σε επίπεδο περιφέρειας, για μια συνολική λύση που θα εξασφαλίσει την ανώτερη τεχνολογικά και πιο ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων με μηδενικό αποτύπωμα. Γιατί σε επίπεδο περιφέρειας είναι δυνατή και η διάθεση κονδυλίων και ικανός ο όγκος απορριμμάτων για την λειτουργία τέτοιων μονάδων με οικονομίες κλίμακος, απόσβεσης των κεφαλαίων της επένδυσης και κερδών.
Για άλλη μια φορά δηλώνουμε την αντίθεσή μας για την επιλογή της θέσης Μαγδάρα στο χωριό Τρίλοφο, την οποία θεωρούμε ακατάλληλη και καλούμε τους αρμόδιους να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Καλούμε επίσης τους πολίτες του δήμου Μακρακώμης, τους πολίτες της Λαμίας και τους πολίτες της κοιλάδας του Σπερχειού και των παραλίων του Μαλιακού να ενημερωθούν και να πάρουν θέση γιατί το θέμα τους αφορά και από πλευράς των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και από πλευράς επένδυσης και κόστους λειτουργίας . Καλούμε επίσης τους συλλόγους της περιοχής μας, της Φθιώτιδας και της Περιφέρειας Στερεάς που η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί σκοπό τους να ενημερωθούν και να πάρουν θέση. Δεν υπάρχει καμιά τοπικιστική διάθεση από μέρους μας και δεν ανεχόμαστε να υποβαθμίζεται η σοβαρότητα του ζητήματος και να παρουσιάζεται ως τοπικό ζήτημα ενός χωριού που απλά δεν θέλει τα σκουπίδια στην περιοχή του. Στην περίπτωση αυτής της χωροθέτησης διαμορφώνεται μια πολύ επικίνδυνη κατάσταση, στηριγμένη πάνω σε μεγάλες αδικίες στο όνομα του μικρότερου πολιτικού κόστους …γιατί απλά εκεί θεώρησαν ότι θα έχουν τις λιγότερες αντιδράσεις.
ΟΜΙΛΟΣ  ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ, ΜΚΟ ΣΟΛΩΝ, ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΔΗΜΟΥ ΜΑΚΡΑΚΩΜΗΣ,  ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΦΟΡΕΩΝ
Τις θέσεις αυτές ενστερνίζονται και υποστηρίζουν όλοι οι σύλλογοι της δυτικής Φθιώτιδας, οι πολίτες και οι φορείς της περιοχής που έχουν λάβει γνώση. Απομένει η ενημέρωση και των υπολοίπων για να καταρτιστεί ολοκληρωμένος ο κατάλογος όλων των συλλόγων της δυτικής Φθιώτιδας, και ταυτόχρονα   τις συνυπογράφουν και συμμετέχουν στην υποστήριξή τους παράγοντες και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Πληροφορίες: Κοντογιάννης Νίκος, πρόεδρος του Ομίλου Ενεργών Πολιτών Δυτ. Φθ.
Μπέλεσης Αλέξανδρος, μέλος της  ΜΚΟ ΣΟΛΩΝ
Κελεσιάδου Κούτρα Ευσεβία, πολίτης





ΚΟΝΤΟΓΕΩΡΓΟΣ Β. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ                                   Μακρακώμη 21/02/2011
ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
ΔΗΜΟΥ ΜΑΚΡΑΚΩΜΗΣ
Κιν. 6974750420


Προς: Δήμαρχο Δήμου Μακρακώμης κ. Ευθύμιο Παπαευθυμίου, τους
           κ.κ. Αντιδημάρχους και Δημοτικούς Συμβούλους


Θέμα: «Επιχειρήματα κατά της δημιουργίας Χ.Υ.Τ.Α. στην περιοχή Μαγδάρα
της Τοπικής Κοινότητας Τριλόφου».


Κύριε Δήμαρχε όπως ανέφερα και σε πρόσφατη εισήγησή μου με θέμα «Υποβολή "Πράσινων" προτάσεων ανάπτυξης και Καινοτομιών προς τη βελτίωση της επιχειρηματικότητας και του βιοτικού επιπέδου» ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και δυνατά σημεία του Δήμου Μακρακώμης είναι το Περιβάλλον και το όμορφο φυσικό τοπίο. Πάνω σε αυτό στήριξα αρχές, μέτρα και έργα που σχετίζονται με την ενέργεια, την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία. Άρα με το να συμφωνήσω στη δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α. θα ήμουν αντιφατικός με αυτά που είχα προτείνει, γιατί ο Χ.Υ.Τ.Α. ούτε το τοπικό ενδιαίτημα του Δήμου μας προστατεύει, κάθε άλλο θα έλεγα, αλλά ούτε και το φυσικό τοπίο.
Παράλληλα ας σκεφτούμε ότι σε πολύ μικρή απόσταση από την τοποθεσία δημιουργίας του Χ.Υ.Τ.Α. υπάρχουν η Τοπική Κοινότητα Τριλόφου, μόλις 500 μέτρα από τον Χ.Υ.Τ.Α., 200 μέτρα η πηγή πόσιμου νερού του Τριλόφου, 1.000 μέτρα η Τοπική Κοινότητα Γραμμένης, ενώ το συγκεκριμένο χώρο διαπερνά το Γραμμενόρεμα, τα νερά του οποίου καταλήγουν στον Σπερχειό Ποταμό. Ανεξαρτήτως σχεδιασμού υπάρχει ο κίνδυνος ρύπανσης από τη λειτουργία των Χ.Υ.Τ.Α. έχοντας άμεσες επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων της περιοχής. Αν αναλογιστούμε ότι λιγότερο από το 2% των Χ.Υ.Τ.Α. τηρούν το σύνολο των τεχνικών προδιαγραφών τότε οι αρνητικές συνέπειες στην υγεία των κατοίκων των κοινοτήτων Τριλόφου, Γραμμένης αλλά και των γύρω χωριών είναι βέβαιη.
Πρόσφατη έρευνα του Imperial College of London που χρηματοδοτήθηκε από την Βρετανική κυβέρνηση και δημοσιεύτηκε στο British Medical Journal είχε σκοπό να εξακριβώσει κατά πόσο το γεγονός ότι μια γυναίκα που κατοικεί κοντά σε χωματερή μπορεί να φέρει στον κόσμο παιδιά με ανωμαλίες κατά τη γέννηση. Τα ευρήματα έδειξαν ότι τα παιδιά των γυναικών που κατοικούσαν σε απόσταση 2 χιλιομέτρων από χωματερές παρουσίασαν συγγενείς ανωμαλίες και μικρό βάρος γέννησης σε σύγκριση με άλλα παιδιά σε μακρινότερη απόσταση. Οι συγγενείς ανωμαλίες που βρέθηκαν να έχουν τα παιδιά περιλαμβάνουν προβλήματα του κεντρικού νευρικού συστήματος και του εγκεφάλου, δυσγενεσίες του τοιχώματος της κοιλιάς που διορθώνονται μόνο με χειρουργικές επεμβάσεις.
Δεχόμενοι την πραγματοποίηση μιας τέτοιας κίνησης στην περιοχή, υποθηκεύουμε το μέλλον των παιδιών μας και μάλιστα με τον χειρότερο δυνατό τρόπο, στερώντας από τα παιδιά μας το πολυτιμότερο αγαθό, την υγεία. Αυτό θέλουμε; Αυτές είναι οι καλύτερες συνθήκες υγείας που θα εξασφαλίσουμε στους πολίτες μας εν έτη 2011;
Κατά τη λειτουργία του Χ.Υ.Τ.Α. γίνεται παραγωγή βιοαερίου. Αν δεν τεθεί υπό έλεγχο μπορεί να είναι επικίνδυνο, αφενός για έκρηξη και πυρκαγιά, γεγονός που είχε πλήξει ανεπανόρθωτα την περιοχή των κοινοτήτων Γραμμένης και Τριλόφου υποβαθμίζοντας το οικοσύστημα και το φυσικό τους τοπίο, συνεισφέροντας επιπλέον στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Αφετέρου το βιοαέριο παρουσία άλλων αερίων δίνει ενώσεις όπως διχλωρομεθάνιο, τριχλωροαιθυλένιο και τετραχλωροαιθάνιο τα οποία είναι καρκινογόνες ουσίες με μεγαλύτερη πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα, του στομαχιού και των χοληφόρων οδών.
Όσον αφορά τα στραγγίσματα ελλοχεύει ο κίνδυνος ρύπανσης του πόσιμου νερού, καθιστώντας το νερό ακατάλληλο για πόση (όπως ανέφερα πιο πάνω ο Χ.Υ.Τ.Α. θα απέχει μόλις 200 μέτρα από την πηγή πόσιμου νερού του Τριλόφου), άρα και τις κοινότητες ακατάλληλες για κατοίκηση. Επιπροσθέτως υποβαθμίζεται η ποιότητα των νερών που προορίζονται για άρδευση υποβαθμίζοντας κατά συνέπεια την ποιότητα των γεωργικών και κτηνοτροφικά προϊόντων που παράγονται, αλλά θέτει και ερωτήματα για την κατάσταση της υγιεινής τους. Θα είναι κατάλληλα προς κατανάλωση; Μήπως έχουν υπολείμματα που προέρχονται από τον Χ.Υ.Τ.Α.; Σας επισημαίνω ότι οι κοινότητες Γραμμένης, Kαστριού, Τριλόφου είναι αγροτικές και οι κλάδοι της γεωργίας και της κτηνοτροφίας είναι οι κύριοι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας. Άρα η δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α. έχει και οικονομικές επιπτώσεις για την περιοχή.
Επιπροσθέτως δεν έχει συνυπολογίσει κανείς τις δυσάρεστες οσμές που θα διασκορπίζονται λόγω ανέμων στους γύρω οικισμούς ανάλογα με την φορά των ανέμων και τις εκπομπές σκόνης και αντικειμένων που θα κάνουν ακόμη δυσκολότερη τη διαβίωση των κατοίκων και των τριών κοινοτήτων, αλλά και τα κυκλοφοριακά προβλήματα λόγω συχνής κυκλοφορίας των απορριμματοφόρων κατά τη μεταφορά και εναπόθεση των απορριμμάτων.
Τέλος με αποφάσεις του Δασαρχείου Σπερχειάδας το 2001 και το 2010, 77 και 8 στρέμματα αντίστοιχα, στο χώρο που πρόκειται να γίνει ο Χ.Υ.Τ.Α. χαρακτηρίστηκαν ως αναδασωτέα, αποφάσεις οι οποίες δεν πρόκειται να αρθούν. Ακόμη θέτω το ερώτημα: «Πώς ένας χώρος 85 στρεμμάτων που έχει χαρακτηριστεί ήδη από το 2001 ως αναδασωτέος προτείνεται από τη μελετητική ομάδα για δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α.»;
Επιπλέον η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Χ.Υ.Τ.Α. στην ενότητα 5.3.2. «Επιλογή θέσης έργου»αναφέρει τρεις περιοχές κατάλληλες για τη δημιουργία του Χ.Υ.Τ.Α., με βάση κριτήρια επιλογής τα οποία εγκρίθηκαν από τον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Στερεάς Ελλάδας. Πουθενά όμως δεν αναφέρονται τα κριτήρια αυτά. Επίσης δεν αναφέρεται ξεκάθαρα ο λόγος που είναι κατάλληλη η περιοχή Μαγδάρα, για τη δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α. Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες του έργου που καθιστούν την περιοχή αυτή καταλληλότερη σε σχέση με τις υπόλοιπες; Πρώτα απ’ όλα όμως δεν έχει αναφερθεί η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε ώστε να καταλήξει η έρευνα της μελετητικής ομάδας σε αυτές τις τρεις αρχικές θέσεις. Ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματά τους όπως αναφέρει κατά λέξη η μελέτη που έχουν αυτές οι τρεις περιοχές;
Στον Πίνακα 5.1 «Τελική Βαθμολογία Υποψήφιων Χώρων» παρατίθενται τα αποτελέσματα της ανάλυσης ευαισθησίας. Η ανάλυση ευαισθησίας στηρίχθηκε σε συντελεστές βαρύτητας οι οποίοι τέθηκαν τελείως αυθαίρετα, χωρίς καμία επιστημονική βάση, δεν αιτιολογείται καν ο λόγος που δόθηκαν αυτές οι συγκεκριμένες τιμές στους συντελεστές, γεγονός που ίσως οδηγεί σε εσφαλμένες εκτιμήσεις. Επίσης δεν φαίνεται πουθενά πως προέκυψαν τα αποτελέσματα που παρουσιάζονται, αλλά ούτε τα οικονομικά, και κοινωνικά οφέλη που θα προκύψουν από τη δημιουργία του Χ.Υ.Τ.Α. στη θέση Μαγδάρα.
Για όλους τους παραπάνω λόγους αμφισβητούμε την επιστημονική εγκυρότητα της υπάρχουσας Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων καθώς και τη αξιοπιστία της μελετητικής ομάδας. Για να έχουμε σοβαρό αντίλογο είναι επιβεβλημένη η σύσταση επιστημονικής επιτροπής, που θα απαρτίζεται από εξειδικευμένα άτομα: χημικό μηχανικό, γεωλόγο, περιβαλλοντολόγο και δικηγόρο τα οποία με επιστημονικές αποδείξεις και τεκμήρια θα αποδείξουν ότι η θέση Μαγδάρα δεν είναι η καταλληλότερη τη δημιουργία του Χ.Υ.Τ.Α.


Παναγιώτης Β. Κοντογεώργος
Δημοτικός Σύμβουλος Μακρακώμης






Εισήγηση του Προέδρου της                                  Τοπικής Κοινότητας Γραμμένης         
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ Ε. ΚΟΝΤΟΓΕΩΡΓΟΥ
Προς το Τοπικό Συμβούλιο Γραμμένης


Σήμερα 14 Φεβρουαρίου 2011 και ώρα 19:30 πραγματοποιήθηκε έκτακτο τοπικό συμβούλιο με θέμα «Δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α. στην περιοχή Μαγδάρα». Παρόντες ήταν οι τοπικοί σύμβουλοι Ντούμας Γεώργιος και Κυριόπουλος Κ. Νικόλαος. Ο πρόεδρος της κοινότητας έκανε την ακόλουθη εισήγηση και ζήτησε όπως γίνει δεκτή και να συζητηθεί στο επόμενο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου, η οποία έγινε δεκτή ομόφωνα.
Ως πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Γραμμένης αναφέρω την αντίθετη θέση μου σχετικά με τη δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α. στην περιοχή Μαγδαρα καθώς αυτόματα υποβαθμίζει το περιβάλλον της περιοχής, έχοντας άμεσες επιπτώσεις στην μελλοντική υγεία των κατοίκων της κοινότητάς μας.
Να σκεφτούμε πως σε απόσταση 500 μέτρων από το χώρο δημιουργίας του Χ.Υ.Τ.Α. βρίσκεται η Τοπική Κοινότητα Τριλόφου και μόλις στα 200 μέτρα η πηγή πόσιμου νερού της κοινότητας Τριλόφου. Επιπλέον τα στραγγίσματα από τον Χ.Υ.Τ.Α. θα ρυπαίνουν και τους υδροφόρους ορίζοντες της κοινότητάς μας. Αρχικά ελλοχεύει ο κίνδυνος ρύπανσης του πόσιμου νερού, καθιστώντας το νερό ακατάλληλο για πόση, άρα και την κοινότητα ακατάλληλη για κατοίκηση. Επιπροσθέτως υποβαθμίζεται η ποιότητα των νερών που προορίζονται για άρδευση υποβαθμίζοντας  κατά συνέπεια τα γεωργικά-κτηνοτροφικά προϊόντα που παράγουμε.
Όσον αφορά τη ρύπανση των εδαφών σχετίζεται άμεσα με την πραγματοποίηση ή μη γεωργικής και κτηνοτροφικής δραστηριότητας. Όπως προείπα για το νερό έτσι και το ρυπασμένο έδαφος είναι ακατάλληλο για την παραγωγή γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων υποβαθμίζοντάς την ποιότητά τους, αλλά θέτει ισχυρά και αναπάντητα ερωτήματα για την κατάσταση της υγιεινής των. Θα είναι καλά προς κατανάλωση; Μήπως έχουν υπολείμματα που προέρχονται από τον Χ.Υ.Τ.Α.; Σας επισημαίνω ότι η κοινότητά μας είναι αγροτική και οι κλάδοι της γεωργίας και της κτηνοτροφίας είναι οι κύριοι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας. Επίσης στην περιοχή όπου πρόκειται να γίνει ο Χ.Υ.Τ.Α. 77 στρέμματα το 2001 και 8 στρέμματα το 2010 έχουν χαρακτηρισθεί ως αναδασωτέα και με πληροφορίες από το Δασαρχείο Σπερχειάδας δεν πρόκειται να γίνει της άρση της απόφασης.
Τέλος ανεξάρτητα από τις επιπτώσεις του ίδιου του Χ.Υ.Τ.Α. στην περιοχή δεν έχει αναφερθεί κανένας στην ρύπανση που θα προκαλέσουν τα ίδια τα απορριμματοφόρα πρωτίστως στην κοινότητά μας, αλλά και στις Τοπικές Κοινότητες Καστριού και Τριλόφου, καθώς μιλάμε για ένα μεγάλο αριθμό οχημάτων, τα οποία θα διέρχονται καθημερινά και  μην ξεχνάμε ότι θα μεταφέρουν ρύπους. Παράλληλα δεν έχει συνυπολογίσει κανείς την ατμοσφαιρική ρύπανση που θα προκαλέσουν τα απορριμματοφόρα λόγω καυσαερίων, την ηχορύπανση, αλλά και τις δυσάρεστες οσμές που θα κάνουν ακόμη δυσκολότερη τη διαβίωση των κατοίκων και των τριών κοινοτήτων και ειδικά της κοινότητάς μας.
Έτσι θα εξασφαλίσουμε καλύτερο βιοτικό επίπεδο; Αυτό είναι καλύτερες συνθήκες ζωής και υγείας; Με αυτό τον τρόπο διώχνουν τους κατοίκους των τριών τοπικών κοινοτήτων μια ώρα γρηγορότερα, δημιουργώντας έρημα χωριά. Για όλους του παραπάνω λόγους είμαι κάθετα αντίθετος στη δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α. και η αντίδραση μας σε περίπτωση υλοποιήσεως της απόφασης θα είναι αντίδραση απόγνωσης με απρόβλεπτες συνέπειες.
Παρακαλώ όπως γίνει δεκτή η πρόταση μου και να κοινοποιηθεί τόσο στον Δήμαρχο του δήμου Μακρακώμης όσο και στον Πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου για να συζητηθεί στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο όσο και στους Αρχηγούς των άλλων συνδυασμών.

                             Γραμμένη 14 Φεβρουαρίου 2011 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου